Super supermat

I en tid der kunstgjødsel og industrielt jordbruk leverer mat med stadig dårligere næringsinnhold og vitalitet, har supermat blitt mer og mer populær.

Det er ikke lenger sært eller uvanlig å snakke om hvetegressjuice, grønne smoothies eller å ta acai for å styrke immunforsvaret.

Supermat er mat med høy næringstetthet og spesielt høyt innhold av gunstige vitaminer, mineraler eller andre næringstoffer. For å få mest mulig ut av alt det sunne i supermaten, gjelder det som regel å innta den rå eller ikke varme den opp over 40 grader. Det vi kaller supermat er vanligvis bær, alger, frø eller planter. Her er noen av den mest kjente supermaten, og noen du kanskje ikke har hørt om før.

Hvetegress

Ferspresset juice fra hvetegress er den ultimate supermaten. Frysetørret pulver fra juice er også et godt alternativ.

Ferspresset juice fra hvetegress er den ultimate supermaten. Frysetørret pulver fra juice er også et godt alternativ.

Hvetegress er en av de mest vanlige typene supermat, og den spises mest vanlig som pulver rørt ut i juice eller vann. Det beste og mest potente pulveret er hvetegressjuice som er tørket på en måte som beholder alle næringsstoffene intakt. Den rene hvetegressjuicen er enkel å lage hjemme for de som har tid og anledning til å spire hvetekorn og dyrke sitt eget gress, og er mye billigere enn å kjøpe pulver. For å få frem den potente hvetegressjuicen trenger man en god juicepresse (Juicer) som kaldpresser gresset til de dyrebare grønne dråpene.

Hvetegress er spesielt rik på B vitaminer, inkludert det viktige B12 vitaminet som ofte mangler i kostholdet hos vegetarianere og veganere. Merk at fersk hvetegressjuice har høyere innhold av B12 enn pulver, men for de andre B-vitaminene er det relativt likt innhold i juice og pulver. Hvetegress er også rik på både vitamin K og vitamin E, og mineralene jern, sink, kobber og mangan.

En annen viktig ingrediens i hvetegress er enzymer. Hvetegress inneholder hele 34 forskjellige enzymer og et av dem er SOD (super oxid dismutase) som både er et viktig element for cellenes detox prosess og i tillegg kan ha en anti betennelses effekt.

Spirulina

Sjøalgen spirulina lagrer sollyset og er et tilskudd for vitalitet.

Sjøalgen spirulina lagrer sollyset og er spesielt rik på vitamin B12

Spirulina er en blå-grønn mikroalger som hjalp å produsere oksygen i atmosfæren for milliarder av år siden slik at andre livsformer kunne utvikle seg (http://www.chinese-herbs.org/spirulina/ ). Spirulina er ofte kalt den opprinnelige supermaten, fordi den var et av de første produktene som kom ut til massemarkedet under tilnavnet supermat. Denne fantastiske algen er så næringsrik at du kan overleve på bare Spirulina og vann.

Spirulina inneholder 60-70% komplett protein, som betyr at den har alle 8 essensielle aminosyrer i tillegg til 10 ikke-essensielle. Algen inneholder mer protein enn biff, kylling eller soyabønner. Ifølge Balch,  inneholder Spirulina en konsentrasjoner av næringsstoffer som er helt unik noe annet korn, gress eller plante. Spesielt interessante næringstoffer i spirulina er gamma-linolensyre (GLA), linolsyre, arakidonsyre, vitamin B12, jern, nukleinsyrene RNA & DNA, klorofyll og Fykocyanin, som bare finnes i blågrønne alger, og har vist å øke overlevelse i mus med leverkreft (Balch).

Spirulina er mest vanlig å innta som pulver eller tabletter, men det finnes også enkelte produkter som inneholder hel spirulina i flytende form.

Chlorella

Chlorella er en blågrønn sjøalge med unike egenskaper for detox av tungmetaller og toxiner.

Chlorella er en blågrønn sjøalge med unike egenskaper for detox av tungmetaller og toxiner.

Chlorella er viden kjent som en kraftig og potent supermat med svært høy tetthet av næringsstoffer. Chlorella er en encellet mikroalge som vokser i vann, og det antas at den har eksistert i evigheter. Som en av de få spiselige arter av alger som vokser i vann, er Chlorella full av klorofyll.

Den inneholder alle B-vitaminer, vitamin C, vitamin E, beta-karoten, aminosyrer, magnesium, jern, spormineraler, karbohydrater og en høyere mengde av protein (mer enn 50%) enn kjøtt, per gram. Chlorella har også et helt unikt innhold av fytokjemikalier.

Med et så høyt protein og næringsinnhold er chlorella nærmest en komplett mat, helt alene.

En av de helt unike kvalitetene som chlorella har er evnen til å rense og detoxe kroppen for giftstoffer og tungmetaller. Ifølge en russisk studie kan chlorella chelatere / fjerne tungmetaller fra kroppen (http://www.naturalnews.com/035177_chlorella_cilantro_detox.html).
En annen studie med rotter viste effektiviteten av å bruke chlorella som kur for tungmetall forgiftning.

Tungmetaller er normalt svært vanskelig å få ut av vev i kroppen. Hvis du har amalgam/ kvikksølv fyllinger i tennene, har vært utsatt for stråling, eller har tatt vaksiner, er det stor sjanse for at du har kvikksølv i kroppen.  Innen alternativ medisin er chlorella ofte brukt sammen med cilantro (koriander) for detox av tungmetaller.

Gurkemeie (Turmeric)
Gurkemeie er et krydder. Mindre kjent er kanskje at det har et høyt innhold av potente antioksidanter, vitaminer og mineraler.

Gurkemeie er supermaten de fleste har i kjøkkenskuffen. Bland en teskje i kornblandingen for et naturlig tilskudd av supermat. BIllig og enkelt.

Gurkemeie er supermaten de fleste har i kjøkkenskuffen. Bland en teskje i kornblandingen for et naturlig tilskudd av supermat. BIllig og enkelt.

Supermat kvalitetene hos gurkemeie har lenge vært kjent i alternative helsemiljøer, og de siste årene har turmeric/ gurkemeie også blitt mer alment kjent som en supermat.

Turmeric/ gurkemeie har høye nivåer av vitamin C, B1, B2, B3, kalsium, kalium og sink. I tillegg er noen av antioksidantene man finner i gurkemeie spesielt potente.

Antioksidantene i gurkemeie finnes i aktive komponenter i krydderet som kalles curcuminioder. De spesielle antioksidantene man finner her viser seg å være 5-8 ganger sterkere enn vitamin E og vitamin C, og hele 3 ganger mer potent enn stoffene man finner i for eksempel ekstrakt fra druekjerner.

En teskje gurkemeie i frokostblandingen eller neste gang du lager en smoothie, er en enkel måte å tilføre kroppen antioksidanter og viktige næringstoffer. Turmeric/ gurkemeie finnes også som mer potente ekstrakter i tillegg til den vanlige krydderformen.

Granateple
Granateple er en gammel mat som har symbolsk betydning i mange tradisjoner, og er nevnt i hele Det gamle testamente i Bibelen og homeriske Hymns av antikkens Hellas. På grunn av sin hyppige omtale hele Det gamle testamente i Bibelen mange forskere mener det kan ha vært den forbudte frukten i Edens hage.

Vitenskapen har vist at denne gamle symbolske maten også er usedvanlig gunstig for menneskers helse.

De intense fargene i frøene røper at dette er bombe av antioksidanter og god smak.

De intense fargene i frøene røper at dette er bombe av antioksidanter med mye smak.

Antioksidantkapasiteten (ORAC) av granateple er 2860 enheter per 100 gram gjør den til en av naturens rikeste kilder til anti-oksidanter. Dette potent forsvaret mot oksidativt stress gjør granateple til et kraftig verktøy for å forebygge degenerative og inflammatoriske sykdommer som kreft, hjertesykdom, og leddgikt.

Granatepler er lastet med ernæring og er spesielt rik på vitamin C, kalium, og pantotensyre (B5). Granateple er rik på anti-oksidanter, polyfenoler, tanniner og flavonoider.

De mest tallrike polyfenoler i granatepler er ellagitanniner, punicalaginer, katekiner, gallocatechiner og anthocyaniner. Disse næringsstoffene er svært virksomme mot  frie radikaler og undersøkes med stor interesse av forskere.

Basert på innholdet av antioksidanter med spesiell vekt på polyphenoler, ligger granateplet øverst på listen over den mest potente frukt eller bær juice. Det betyr at den har et høyere innhold av polyphenoler enn ellers kjente tungvektere som rødvin, blåbær, acai, kirsebær og tranebær. På den annen side scorer riktignok acai høyere i det totale bildet når man måler total ORAC.

Studier har vist at de polyphenolene man finner i granatepler er effektive i å forhindre harskning av fettstoffer som er de tidlige stadiene av åreforkalkning og hjertesykdom. Disse unike antioksidantene har også vist seg å ha en betydelig effekt på å stabilisere blodtrykket.

Studier på mus har også vist at de aktive stoffene fra granateplet er effektive til å motvirke utvikling av kreft både i prostata og tykktarm.

Frøene fra granateplet har en søt-syrlig smak, og den kraftige og fyldige rødfargen gjør seg godt som topping på frokostblandinger. Svært populær hos barn er den også.

Grønnkål
Når man snakker om supermat, er ikke grønnkål det de fleste tenker på. Men denne frodige grønne grønnsaken er en kraftpakke av næring som fortjener en plass  på enhver oversikt over supermat.

Svært populær i grønn smoothie, denne kålen er en av de mest næringsrike grøntvekstene som vokser over jorda.

Svært populær i grønn smoothie. Denne kålen er en av de mest potente grøntvekstene som vokser over jorda.

I likhet med sine fettere, brokkoli og blomkål, er grønnkål en etterkommer av den ville kålen og ble spist av kelterne så lenge siden som 600 f.Kr. Det finnes flere varianter av grønnkål, hver med en unik smak og tekstur, men alle er fullpakket med næringsstoffer og et lass av fiber.

Grønnkål har ruffled blader med en skarp, pepperaktig smak. Bladene av toskanske kål er en mørk blågrønn og smaker delikat søt. Ornamental grønnkål er en nyere utviklet art som ofte kalles savoykål. Bladene kan enten være grønn, hvit eller lilla med en mild smak.

Forskere har i den siste tiden oppdaget at grønnkål og andre vekster av Brassica familien som kål og rosenkål er rike på kalsium, lutein, jern, beta-karoten, og vitamin A, C og K. En enkel servering av grønnkål inneholder 192 prosent av den anbefalte daglige mengde av vitamin A, som kan virke forebyggende mot lungesykdommer. Forskning i Australia fant at en diett høy på beta-karoten rik mat som grønnkål kan redusere sjansene for hudkreft.

Men det som virkelig drar grønnkål opp supermat kjeden er sin overflod i fytokjemikalier, stoffer knyttet til forebygging av kreft, diabetes, hjerte-og karsykdommer, og hypertensjon – fire av de ledende dødsårsaken i vestlige land. Fytokjemikaliene antas å bidra til å hindre celleskader, forebygge spredning av kreftceller, og redusere kolesterolnivået.

Grønnkål inneholder over 45 forskjellige flavonoider som gir antioksidant og anti-inflammatoriske fordeler. Forskning har også vist at grønnkål kan gi lavere kolesterolnivå og ha en detox effekt. En av fytokjemikaliene i grønnkål, sulforaphane, hjelper kroppens detox enzymer å fjerne potensielt kreftfremkallende stoffer ut av systemet.

Grønnkål er en god erstatning for salat på smørbrød (noen synes kanskje smaken er vel kraftig) og kan lblandes i salat. Se etter grønnkål med faste, dypt fargede blader og fuktige, faste stengler. Hvis du vil oppgradere smoothien din med denne supermaten kan du prøve deg frem med små mengder til å begynne med. Den litt skarpe saken kan balanseres med litt presset sitron.

Acai

Acai er superfrukten hele verden snakker om. Acai, det dyprøde bæret fra Amazonas jungel, rikere på antioksidanter enn blåbær og solbær.

acai, tilskudd

Slik blir de supersunne acai-bærene plukket i store kurver fra palmen i Amazonas

Acai er en svært potent tilskudd av antioxidanter, noe man også lett kan se på den kraftige fargen.

Tenk deg at det dypt inne i Amazonas-jungelen finnes en superfrukt; et bær som inneholder 30 ganger så mye antioksidanter som druer og rundt dobbelt så mye som blåbær! I tillegg inneholder det livsviktige sunne fettsyrer og en rekke vitaminer og mineraler – alle i høye doser. I Brasil har ikke bare indianerne alltid sverget til acai, men også idrettsutøvere og fysisk aktive, fordi bæret styrker musklene og skjellettet, samtidig som det øker prestasjonsevnen.

About the author  ⁄ borgemork

No Comments

Leave a Comment