Eplecider Eddik for Fordøyelsen

Et eple om dagen holder doktoren borte. Men hva med eple cider eddik?

De helsemessige fordelene av eple cider eddik har vært kjent i århundrer og blir stadig oftere omtalt i alt fra ukepresse til raw-food blogger. Denne rå, ufiltrerte eddiken som vanligvis lages av økologiske epler hevdes å kunne kurere alt fra fotsopp til høyt kolesterol.

Foreløpig har vestlig vitenskap svært lite forskning som støtter de fleste av disse påstandene, så det meste av referanser kommer fra brukererfaringer og gammel tradisjon. Her er tre tradisjonelle bruk av eple cider eddik fra holistisk medisin.

1. Stimulerer fordøyelsen
Har du en mage som rumler og beveger seg mye rett etter et måltid? Hvis magen din ikke produserer nok saltsyre (HCL) kan du slite med å bryte ned maten. Dette kan resultere i dårlig fordøyelse, forstoppelse, og for mye luft i magen. Holistiske ernæringseksperter anbefaler noen ganger å ta en spiseskje av eple cider eddik før et måltid for å simulere HCL produksjon.

2. Prebiotika
Eple cider eddik er produsert fra gjæring av pulveriserte epler. Fordi eple cider eddik er rå og ufiltrert inneholder den fremdeles “mor” (overskytende eple rester på bunnen av flasken som inneholder aktive enzymer). Mens andre eddiker, som hvit eddik og balsamico blir filtrert for å fjerne “mor”, er det ufiltrerte aspektet av eple cider eddik unikt og inneholder små mengder prebiotika. Prebiotika gir næring til de gode tarmbakteriene (aka probiotika), og bidrar til å støtte fordøyelsessystemet. Noen holistiske ernæringseksperter anbefaler en morgen tonic av 1 ts eple cider eddik blandet med 3 dl. varmt vann og 1 ts lønnesirup eller annet søtningsmiddel for å støtte fordøyelsessystemet. Du kan også legge til presset sitron etter smak. Dette stimulerer blandt annet galleblæren.

3. Blodsukker regulering
Foreløpige undersøkelser tyder på at eplecider eddik kan bidra med en gunstig blodsukkere regulering. I en studie (1) hadde deltakerne som inntok en drikk laget med eple cider eddik bedre regulert blodsukker etter inntak av et måltid med karbohydrater. Selv om det trengs mer forskning for å utforske dette potensialet for eplecider eddik og blodsukkeret, er denne innledende studien lovende. Det er viktig å merke seg at eple cider eddik kan forstyrre enkelte medisiner, så sørg for å snakke med relevant helsepersonell før du gjør det til en del av den daglige rutinen.

Før du tar en slurk …
Nysgjerrig på eple cider eddik? Før du starter, må du snakke med legen din om hvorvidt eple cider eddik er riktig for deg. Siden eddik er svært sur, bør du spe den ut før du drikker det. Drikker du den bar, kan surheten i eddik skade tannemaljen og spiserøret over tid.

En av de beste og enkleste måtene å innlemme eple cider eddik i dine måltider er med en deilig salat dressing. Bland en rask dressing av to deler eddik med en del kaldpresset olje, litt salt og pepper og urter etter smak. Smaken er fyldig og gir assosiasjoner til å være langt sør i Europa. Godt, og enkelt.

(1) Johnston, CS, Kim, CM, Buller, AJ. 2004. Vinegar improves insulin sensitivity to a high-carbohydrate meal in subjects with insulin resistance or type 2 diabetes. Diabetes Care. 27: 281-282 http://care.diabetesjournals.org/cgi/content/full/27/1/281

About the author  ⁄ borgemork

Related Posts

No Comments

Leave a Comment